18 წლის ქვრივი, ქმრის ცხედართან ერთად, ცოცხლად დაწვეს – 37 წლის შემდეგ დამდგარი სამართალი და ამბავი, რომელმაც ინდოეთსა და მსოფლიოში დიდი პროტესტი გამოიწვია

37 წლის წინ ინ­დო­ეთ­ში უმ­ძი­მე­სი შემ­თხვე­ვა მოხ­და. 18 წლის ქვრი­ვი რუპ კან­ვა­რი ინ­დუ­ის­ტუ­რი ტრა­დი­ცი­ის მი­ხედ­ვით ქმრის ცხე­დარ­თან ერ­თად დაწ­ვეს.

  • ახ­ლა­ხან, სა­სა­მარ­თლომ გა­ა­მარ­თლა რვა მა­მა­კა­ცი, რომ­ლე­ბიც ქა­ლის სიკ­ვდილ­ში იყ­ვნენ ბრალ­დე­ბუ­ლე­ბი. კი­დევ ერთხელ გა­იხ­სე­ნეს ტრა­გე­დია, რო­მე­ლიც ქვე­ყა­ნა­ში დატ­რი­ალ­და.

ინ­დუ­ის­ტურ მი­თო­ლო­გი­ა­ში არ­სე­ბობს ერთ-ერთი მითი, რო­დე­საც ღვთა­ე­ბა ში­ვას სა­ცო­ლემ, ჩაშ­ლი­ლი ქორ­წი­ლის გამო თავი კო­ცონ­ზე და­იწ­ვა. ინ­დო­ეთ­ში სა­ტის სა­ხე­ლით სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­ყო­ველ­თა­ოდ ცნო­ბი­ლი ქვრივ­თა გარ­დაც­ვლილ მე­უღ­ლე­ებ­თან ერ­თად ცო­ცხლად დაწ­ვის ადა­თი გავ­რცელ­და, რო­მე­ლიც ინ­გლი­სის კო­ლო­ნი­ურ­მა მთავ­რო­ბამ 1829 აკ­რძა­ლა.

მაგ­რამ, წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ვინც აღ­ნიშ­ნულ რი­ტუ­ალ­ში მო­ნა­წი­ლე­ობ­და სა­სა­მარ­თლოს მიერ გა­მარ­თლდა.

რა­ჯას­ტა­ნის 14 ქა­ლის­გან მიერ შექ­მნილ­მა ჯგუფ­მა წე­რი­ლი გა­უგ­ზავ­ნა მთავ­რო­ბას, სა­დაც ასა­ჩივ­რე­ბენ სა­სა­მარ­თლოს გა­და­წყვე­ტი­ლებს და მო­უ­წო­დე­ბენ, რომ ყვე­ლა­ფე­რი გა­ა­კე­თონ, რომ კი­დევ არ მოხ­დეს ქა­ლე­ბის მსხვერ­პლშე­წირ­ვა. წე­რილ­ში აღ­ნიშ­ნეს, რომ მსგავ­სმა გა­მა­მარ­თლე­ბელ­მა გა­ნა­ჩენ­მა შე­საძ­ლოა ისევ და­აბ­რუ­ნოს ტრა­დი­ცია ქვე­ყა­ნა­ში.

რა მოხ­და წლე­ბის წინ

1987 წლის 4 სექ­ტემ­ბერს სო­ფელ დე­ო­რა­ლა­ში 18 წლის მო­ზარ­დის გარ­დაც­ვა­ლე­ბა უმ­ძი­მეს აქ­ტად იქცა. სოფ­ლის ასო­ბით მა­ცხოვ­რე­ბე­ლი უყუ­რებ­და, რო­გორ და­იწ­ვა ცო­ცხლად ქალი, ტრა­დი­ცი­ის სა­ხე­ლით.

რო­გორც მოგ­ვი­ა­ნე­ბით იხ­სე­ნებ­დნენ, გო­გო­ნა სა­ქორ­წი­ლო სა­მოს­ში იყო გა­მო­წყო­ბი­ლი და მსვლე­ლო­ბას უძღვე­ბო­და სოფ­ლის ქუ­ჩებ­ში. შემ­დეგ კალ­თა­ში ჩაჯ­და, რე­ლი­გი­უ­რი სა­გა­ლობ­ლე­ბი წა­ი­კი­თხა, და ამ დროს, თან ნელ-ნელა იწ­ვო­და.

რუპ კან­ვა­რი მხო­ლოდ შვი­დი თვის გან­მავ­ლო­ბა­ში იყო და­ქორ­წი­ნე­ბუ­ლი მაალ სინგზე, რო­დე­საც ის გარ­და­იც­ვა­ლა

მომ­ხდარს აპ­რო­ტეს­ტებ­დნენ ჟურ­ნა­ლის­ტე­ბი, იუ­რის­ტე­ბი, სა­მო­ქა­ლა­ქო სა­ზო­გა­დო­ე­ბა და ქალ­თა უფ­ლე­ბე­ბის აქ­ტი­ვის­ტე­ბი – თავ­და­პირ­ვე­ლად, კან­ვა­რის მშობ­ლე­ბიც კი. ისი­ნი შტა­ტის დე­და­ქა­ლაქ ჯა­ი­პურ­ში ცხოვ­რობ­დნენ, სოფ­ლი­დან სულ რა­ღაც ორ სა­ათ­ში, მაგ­რამ მათი სი­ძის გარ­დაც­ვა­ლე­ბი­სა და მათი ქა­ლიშ­ვი­ლის და­ღუპ­ვის შე­სა­ხებ მე­ო­რე დღის გა­ზე­თი­დან შე­ი­ტყვეს

მოგვიანებით გა­ნა­ცხა­დეს, რომ მათი ქა­ლიშ­ვი­ლის ქმე­დე­ბა ნე­ბა­ყოფ­ლო­ბი­თი იყო. მე­დი­ის ინ­ფორ­მა­ცი­ით, პო­ზი­ცია ზე­წო­ლის შე­დე­გად შე­იც­ვა­ლეს.

  • მომ­ხდარს აპ­რო­ტეს­ტებ­და ყვე­ლა, კან­ვა­რის გარ­დაც­ვა­ლე­ბი­დან 13 დღის შემ­დეგ 200 000 ადა­მი­ა­ნი და­ეს­წრო დე­მონ­სტრა­ცი­ას, სა­დაც გო­გო­ნას ფო­ტო­ე­ბი და პლა­კა­ტე­ბი იყი­დე­ბო­და. მალე გა­ირ­კვა, რომ გო­გო­ნა სოფ­ლის მო­სახ­ლე­ო­ბამ აი­ძუ­ლა რომ თავი და­ეწ­ვა.

ჟურ­ნა­ლის­ტმა გე­ე­ტა სე­შუმ, რო­მე­ლიც სო­ფელს ინ­ცი­დენ­ტი­დან სამი კვი­რის შემ­დეგ ეწ­ვია BBC-თან გა­ნა­ცხა­და, რომ “ად­გილ­ზე სი­ტუ­ა­ცია და­ძა­ბუ­ლი იყო, რის გა­მოც, ძა­ლი­ან გა­უ­ჭირ­და თვითმხილ­ვე­ლებ­თან სა­უ­ბა­რი“.

1987 წლის 11 ნო­ემ­ბერს გაპ­რო­ტესტდა ზო­გი­ერ­თი ინ­დუ­ის­ტუ­რი თე­მის მოძ­ვე­ლე­ბუ­ლი ტრა­დი­ცია, სა­დაც ქვრი­ვე­ბი იძუ­ლე­ბულ­ნი იყ­ვნენ ჩა­ე­ტა­რე­ბი­ნათ სატი – ისი­ნი სხდე­ბოდ­ნენ გარ­დაც­ვლი­ლი ქმრის გვამ­თან და მათ­თან ერ­თად იწ­ვოდ­ნენ.

  • მოგ­ვი­ა­ნე­ბით გა­ირ­კვა რომ რო­დე­საც კან­ვა­რის ქმრის მაალ სინ­გჰის ცხე­და­რი სო­ფელ­ში მი­ი­ტა­ნეს, გო­გო­ნა სახ­ლი­დან გა­იქ­ცა და და­ი­მა­ლა. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით იპო­ვეს და აი­ძუ­ლეს ცხე­დარ­თან ერ­თად გა­ევ­ლო სოფ­ლის გზე­ბი, რაც რი­ტუ­ა­ლის ნა­წი­ლი იყო. ზო­გი­ერ­თი თვითმხილ­ვე­ლი იხ­სე­ნებ­და, რომ გო­გო­ნას პი­რი­დან ქაფი გად­მოს­დი­ო­და. ეჭ­ვო­ბენ, რომ ნარ­კო­ტი­კუ­ლი სა­შუ­ა­ლე­ბა და­ა­ლე­ვი­ნეს.

რო­დე­საც ცე­ცხლი აან­თეს, ყვი­რი­ლი­თა და ტი­რი­ლით, ნა­პირ­ზე დაბ­რუნ­და, მაგ­რამ ის ისევ გვამ­თან და­აბ­რუ­ნეს.

რო­დე­საც ჟურ­ნა­ლის­ტი კან­ვა­რის ოჯა­ხის წევ­რებს შეხ­ვდა, ისი­ნი გაბ­რა­ზე­ბუ­ლე­ბი იყ­ვნენ, მაგ­რამ მათ მოგ­ვი­ა­ნე­ბით შეც­ვა­ლეს თა­ვი­ან­თი პო­ზი­ცია.

ად­გი­ლობ­რი­ვი უფ­ლე­ბა­დამ­ცვე­ლი ქალ­ბა­ტო­ნი სეშუ ამ­ბობს, რომ ინ­ცი­დენ­ტის შემ­დეგ სო­ფელ­ში ვი­ზი­ტი­სას ყვე­ლა ერთ აზ­რზე იყო და მომ­ხდარს ამარ­თლებ­დნენ. ყვე­ლა­ზე ტრა­გი­კუ­ლი, კი ის იყო რომ კან­ვა­რის სიკ­ვდი­ლი გა­მო­ი­ყე­ნა რა­ჯპუ­ტის სა­ზო­გა­დო­ე­ბამ, პო­ლი­ტი­კუ­რი სარ­გებ­ლი­სა და ფუ­ლის სა­შოვ­ნე­ლად.

„მომ­ხრე­ებს სურ­დათ ამ ად­გი­ლას ტაძ­რის აშე­ნე­ბა, მაგ­რამ ახა­ლი კა­ნო­ნი, რო­მე­ლიც კრძა­ლავ­და სა­ტის გან­დი­დე­ბას, ასე­ვე კრძა­ლავ­და ტაძ­რე­ბის მშე­ნებ­ლო­ბას ან თან­ხის შეგ­რო­ვე­ბას ვი­ზი­ტო­რე­ბის­გან. ახლა გა­მა­მარ­თლე­ბელ­მა გა­ნა­ჩენ­მა შე­იძ­ლე­ბა ხელი შე­უ­წყოს რე­ლი­გი­უ­რი ტუ­რიზ­მის აღორ­ძი­ნე­ბას“.

დე­ო­რა­ლა­ში, იმ ად­გილს, სა­დაც კან­ვა­რი გარ­და­იც­ვა­ლა, წლე­ბის მან­ძილ­ზე ვი­ზი­ტო­რე­ბი არ აკ­ლია. ერთი წლის წინ გა­და­ღე­ბულ ფო­ტო­ზე ნაჩ­ვე­ნე­ბია ოჯა­ხი, რო­მე­ლიც ან­თებს ნა­თუ­რას კან­ვა­რი­სა და მისი მე­უღ­ლის ჩარ­ჩო­ში ჩას­მუ­ლი სუ­რა­თის წინ, რო­მე­ლიც მო­თავ­სე­ბუ­ლია აგუ­რის პა­ტა­რა სტრუქ­ტუ­რის ქვეშ, რო­მე­ლიც და­ფა­რუ­ლია წი­თე­ლი და ოქ­როს­ფე­რი შარ­ფით.